Circulaire toeleveringsketens en samenwerkingsverbanden

Circulaire toeleveringsketens en samenwerkingsverbanden

Samenwerking en transparantie in de hele toeleveringsketen is uitermate belangrijk om duurzaamheidsdoelen te bereiken. Een nauwe samenwerking tussen leveranciers, recyclers, beleidsmakers en andere belanghebbenden bevordert een verantwoord gebruik van grondstoffen, vermindert de impact op het milieu en stimuleert de circulaire economie.

In de hele auto-industrie zijn de toeleveringsketens sterk geglobaliseerd. Het coronavirus, de oorlog in Oekraïne en de daarop stijgende prijzen voor energie en grondstoffen zorgden voor heel wat chaos in de sector. De bewustwording rond de afhankelijkheid van de sector qua grondstoffen en componenten van Rusland, China en andere autocratische staten groeit. Ook de strengere milieuwetgevingen zorgen ervoor dat er actief gezocht wordt naar meer transparantie over leveranciers, de aangeleverde grondstoffen, de materialen en componenten: wat zit er in? Wat is de afkomst? Hoe worden ze verwerkt? Zijn er duurzame alternatieven? Hoe vervoeren en verpakken?

Foto template blog artikels 1 kopie

Productiesites en leveranciers in de automobielsector worden de dag van vandaag onderworpen aan strenge normen inzake CO2-uitstoot, energie-efficiëntie, het gebruik van klimaat-neutrale energie, afval management en hun sociale voetafdruk. Volvo werkt zo bijvoorbeeld samen met wel 900 leveranciers van materialen en 7400 leveranciers van indirecte producten en diensten. Samen vormen ze het ‘Volvo Cars Sustainability Supply Chain Platform’. Al deze bedrijven worden grondig gescreend en geëvalueerd. Ook BMW moedigt met zijn ‘Circular Economy Procurement Guidelines’ leveranciers aan om strenge milieu- en sociale normen na te leven. Door dergelijke nauwe partnerships aan te gaan op basis van gedeelde waarden en duurzaamheidsprincipes creëren ze een veerkrachtigere en duurzamere toeleveringsketen. Toyota, Ford en de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie namen eveneens initiatieven in die richting. Stellantis lanceerde dan weer de ‘Supplier Sustainability Awards’ om leveranciers die uitmuntend presteren op het gebied van milieubeheer en sociale verantwoordelijkheid te erkennen en belonen. De Volkswagen Groep heeft dan weer de ambitie om er voor te zorgen dat 95% van haar leveranciers een positieve ‘sustainability rating’ heeft tegen 2040. Best wel ambitieus als je weet dat ze 63.000 leveranciers hebben in wel 96 landen!

Voertuigproducenten zetten ook meer in op de traceerbaarheid van materialen en componenten. Dit is zeker van toepassing voor batterijpakketten. Daarom gebruiken ze blockchaintechnologie om bijvoorbeeld mineralen (lithium, mangaan, kobalt, grafiet, mika en nikkel) te traceren van bron tot eindproduct en ook om een real time inzicht te krijgen op de beweging van onderdelen en componenten in hun complexe ‘supply chain’. Deze technologie maakt het immers veilig en efficiënt om gegevens uit te wisselen tussen fabrikanten, leveranciers en distributeurs.

Foto template blog artikels 1

Ook voertuigen en HEV-batterijen gaan in de toekomst getraceerd worden vanaf de productie tot aan het eind van hun leven. De nieuwe Europese batterij-verordening en het nieuwe ELV-voorstel gaan al in die richting met hun ‘Battery & Vehicle Passports’. Zo kunnen waardevolle grondstoffen in de keten behouden worden en kan de circulaire economie gestimuleerd worden. Want fabrikanten gaan in de toekomst een percentage van hun gerecycleerd materiaal verplicht moeten hergebruiken in de productie van nieuwe voertuigen.

Eco-design zal dus nog in belang toenemen, maar zeker ook de traceerbaarheid van alle voertuigen, onderdelen en materialen en de duurzame inzameling en verwerking ervan met het oog op hergebruik. En daar is nu net nog heel wat werk aan de winkel! Want elk jaar verdwijnen in de Europese Unie 4 miljoen voertuigen… Dat zijn een hoop verloren grondstoffen en materialen. Afgedankte voertuigen belanden immers nog al te vaak in het illegale circuit - ook in België. Ze worden geëxporteerd of op een niet duurzaam wijze buiten ons netwerk gerecycleerd.

Febelauto doet dan ook een dringende oproep aan alle overheden en de sector om beter geconnecteerde voertuigregistratiesystemen in te voeren, de export van voertuigen en illegale operatoren te bannen en de samenwerking tussen producenten en recyclers te versterken. Alleen zo kunnen we waardevolle grondstoffen binnen Europa houden en de circulaire economie ondersteunen.

Alleen door samen te werken kunnen we de cirkel echt rond maken.