Acties in 2023 rond
afgedankte voertuigen

Als het Belgische beheersorganisme voor afgedankte voertuigen stimuleert en coördineert Febelauto de inzameling, verwerking en recyclage van autowrakken. In een uitdagend 2023 realiseerden we tal van initiatieven die de toekomst van het circulaire wagenparkbeheer zullen beïnvloeden.

Per fase in de circulaire economie zetten we de belangrijkste initiatieven op een rijtje:

Fases

Wist je dat de levensduur van vrachtwagen- en industriebanden verlengd kan worden? Dit is mogelijk dankzij het herrubberen van gebruikte banden, die door middel van een vulkanisch proces een nieuw loopvlak aangemeten krijgen.

herrubberen van banden

Op uitnodiging van de Unie van Belgische Ingenieurs in Autotechniek (UBIA) bezochten we in juni VPREC in Villers-le-Bouillet. Dankzij de professionele uitleg van Manu Gluckmann leerden we er alles over het herrubberen van vrachtwagenbanden. We waren getuigen van elke fase van het proces, van de versleten band tot aan het vernieuwde eindproduct.

Tijdens een eerste inspectiefase gaan de karkassen door een ultrasone scanner. Vervolgens wordt het versleten loopvlak van de band gefreesd. Door middel van een speciaal vulkanisch proces wordt een nieuw loopvlak op de band aangebracht.

Bekijk de video
Febelauto

Sinds 2010 haalt onze partner Comet Tyre Recycling de afgedankte banden op in al onze erkende recylagecentra in België. De banden worden eerst gesorteerd met het oog op de tweedehandsmarkt of verwerkt in de shredder voor terugwinning als granulaat. Nadien kan dit verwerkt worden in nieuwe producten, zoals in wieltjes voor afvalcontainers of als brandstof voor cementovens.

Weegtest banden

De Groupe Comet heeft zich sinds 2002, toegelegd op de markt van afgedankte banden om te vermijden dat deze terechtkomen bij het illegaal stortafval. Sinds 2010 heeft Febelauto een eigen bandeninzamelingssysteem met Comet Tyre Recycling als partner, die voor ons de banden inzamelt en verwerkt. Dit jaar recycleerden ze maar liefst 1.901 ton banden, afkomstig van onze erkende centra.

De voertuigmarkt is de laatste jaren echter sterk geëvolueerd. Het succes van de SUV’s en monovolumes heeft zo zijn impact gehad op de bandengrootte en bijgevolg ook op het gewicht. Het leek ons dan ook opportuun om na een aantal jaren het gemiddelde gewicht van de afvalbanden afkomstig van de erkende centra eens te herbekijken.

Daarom trokken we in februari naar Comet voor een weegtest. Ter plaatse deden we een steekproef op een hoop willekeurige banden en berekenden vervolgens het gemiddelde gewicht. De weegproef gaf als resultaat dat het gemiddelde gewicht van een afvalband gestegen is van 6,5 naar 7,5 kg. Best een behoorlijk verschil. Zo zie je maar, meten is weten!

Een voertuig in 'technisch totaal verlies' (TTV) moet overgedragen worden aan een erkend recyclagecentrum om het te depollueren, te ontmantelen en te recycleren. Febelauto streeft naar zeer duidelijke criteria inzake TTV en waakt over de correcte toepassing ter ondersteuning van de circulaire economie.

Klachtenbehandeling TTV-Dossiers

Resultaten van de UPEX/IAE Commissie

Febelauto werkt al 2 jaar nauw samen met UPEX (de Belgische Beroepsvereniging van de Automobieldeskundigen). UPEX stelt een commissie van 10 onafhankelijke automobielexperts aan die ingeschreven zijn bij het I.A.E (Instituut voor Automobiel Experten) om klachten te behandelen rond beoordelingen over Technisch Totaal Verlies (TTV).

OVAM heeft in maart 2022 deze taak overgedragen aan Febelauto die nu de TTV-klachten rechtstreeks doorgeeft aan de UPEX-commissie. Het gaat dan meestal om klachten waarbij een schadevoertuig als niet-TTV werd beoordeeld, terwijl de indiener dit wel zo acht.

De Vlaamse regering keurde eind vorig jaar (22/12/2023) Vlarema 9 goed met inbegrip van art. 54 met gewijzigde criteria met betrekking tot TTV's. De Publicatie in het Belgisch Staatsblad zal in 2024 volgen.

TTV-criteria voor VLAREMA 9 - art. 54

Code Beschrijving Totaal Verlies
W Voor voertuigen waarvan de veiligheidskooi vervormd is
X Voor voertuigen die in verschillende stukken uiteengevallen zijn
Y Voor voertuigen waarbij de voor-, midden- of achterkant van het voertuig vernield is door brand
Z Voor voertuigen met waterschade waarbij het waterniveau in het voertuig het zitvlak van de zetels bereikt heeft.

4. Depollutie

Febelauto tracht een goede band te onderhouden met de erkende recyclagecentra die instaan voor de depollutie en de recyclage van haar afgedankte voertuigen. Daarom plannen we jaarlijks een aantal bezoeken in om op de hoogte te blijven van hun problemen en uitdagingen en hen bij te staan met raad en daad waar mogelijk. Want de voertuigmarkt evolueert, dus ook de te depollueren vloeistoffen en onderdelen.

ADBLUE®

Alle erkende centra hebben een depollutieplicht. Dit houdt in dat bepaalde vloeistoffen en onderdelen zorgvuldig verwijderd moeten worden voor een wrak verder behandeld wordt. Denk bijvoorbeeld aan gevaarlijke vloeistoffen zoals brandstof, ruitensproeiervloeistof, motor- en versnellingsbakolie en aircogas. Dergelijke vloeistoffen worden opgeslagen in speciale vaten of tanks die vervolgens worden geledigd of opgehaald en daarna gerecycleerd door erkende recyclage-operatoren.

Eén van die nieuwe vloeistoffen waarmee onze centra geconfronteerd worden is de dieselemissievloeistof AdBlue®. Deze vloeistof is verdund ereum en geen gevaarlijke stof, maar er zijn wel tal van afzetmogelijkheden (indien niet vermengd met andere systeemvloeistoffen).

Febelauto

Zo kan AdBlue® hergebruikt worden in voertuigen, voor rookgasreiniging bij verbrandingsprocessen, maar ook in andere sectoren, zoals meststof in de landbouw of als grondstof voor de productie van diverse chemische stoffen. Bovendien kan het ook gebruikt worden als supplement in veevoeder of als vochtregulerend ingrediënt in cosmetische producten.

Febelauto verwacht een piek in het aantal afgedankte dieselvoertuigen met AdBlue® tegen 2032, nadien zal dit aantal terug dalen door het uitdoofbeleid voor nieuwe dieselvoertuigen. AdBlue werd in samenspraak met OVAM toegevoegd aan het EMS-systeem en de recyclagecentra werden geïnformeerd over de nuttige toepassingsmogelijkheden.

CIRCULAR.REPAIR-READY2REUSE heeft als doel hergebruik van tweedehands auto-onderdelen te stimuleren en na te gaan of er een grotere markt voor 'tweedehands' kan gecreëerd worden.

Tweedehands is eerste klas

Het uitgangspunt van dit Febelauto-project was de stelling dat indien een voertuigherstelling even kwalitatief kan uitgevoerd worden met een tweedehands auto-onderdeel i.p.v. met een nieuw wisselstuk, deze optie in de toekomst de voorkeur moet krijgen omwille van milieuredenen. De milieuvoordelen van tweedehandsonderdelen vertalen zich immers in minder grondstoffengebruik, minder energieverbruik én minder CO2-uitstoot.

Een pilootproject werd opgezet tussen Febelauto vzw, Cardoen (Datos nv) en de demontagecentra Autohandel Didier (Waregem) en De Jonghe Recuparts (Deurne) voor een duurtijd van 18 maanden - het project eindigde op 31/12/2023.

Het project toonde aan dat er zich geen specifieke logistieke of kwalitatieve problemen stelden in de samenwerking tussen het herstelatelier Cardoen en de betrokken demontagecentra. Twee voorwaarden zijn van belang: ofwel is de werking van het demontagecentrum sterk gedigitaliseerd en heeft het een online raadpleegbare stock aan onderdelen, ofwel is er een fysieke nabijheid tussen het herstelbedrijf en het demontagecentrum.

Anderzijds blijkt dat er wel enige tijd nodig is om te komen tot een goede afstemming tussen het aanbod aan tweedehands auto-onderdelen bij de demontagecentra en de vraag naar onderdelen bij het herstelatelier. Ook het uitrollen van een circulaire bedrijfsstrategie 'top-down' bij het herstelatelier vraagt tijd.

Belangrijke vaststelling is echter dat de keuze voor een tweedehands auto-onderdeel i.p.v. een nieuw wisselstuk bij het uitvoeren van een voertuigherstelling, altijd een CO2-winst oplevert van minimaal 80%. Febelauto deed beroep op het bedrijf Eco Repair Score voor de ontwikkeling van een CO2-calculator om de CO2-winst te berekenen (op basis van info over merk/model/carrossierieonderdeel) en dit op basis van berekeningen door VITO.

Dit project werd begeleid door een communicatiecampagne op social media (Facebook - Youtube) met de slogan “Tweedehands is eersteklas”. Het voor deze campagne ontwikkelde video-materiaal sloeg sterk aan, en haalde een mooie visibiliteit. Er werd ook een persdossier uitgestuurd, wat leidde tot een mooi aantal publicaties.

Febelauto

Tenslotte werd het project afgesloten door een kwalitatieve enquête die werd afgenomen bij alle projectpartners. Hieruit bleek dat het project als positief wordt gezien, en er werd aangegeven dat moet gezocht worden naar uitbreiding van het pilootproject bij grotere spelers zoals verzekerings- en leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders om zo een grotere win-win te realiseren op milieu- en economisch vlak.

Met dank aan Datos nv - Cardoen, Autohandel Didier, De Jonghe Recuparts voor de projectdeelname, en aan VLAIO voor de financiële ondersteuning van dit project in het kader van de projectoproep “Levensduur-verlenging”.

België is wereldwijd één van de koplopers in voertuigrecyclage. Dit hebben we mede te danken aan onze recyclagecentra die niet terugschrikken van nieuwe technologieën en geregeld investeren om tegenmoet te komen aan de Europese en Gewestelijke regelgeving en aan de steeds hogere kwaliteitseisen vanuit de markt voor secundaire grondstoffen.

Technologische (r)evolutie

Afgedankte consumptiegoederen zoals voertuigen gaan na depollutie door een shredder om ze te vermalen tot kleinere stukjes. Daarna start een sorteerproces via verschillende technieken om ijzer, aluminium, koper, en andere materialen een tweede leven te geven. Ferro- en non-ferrometalen en verschillende soorten plastics komen dan terug op de markt als secundaire grondstoffen.

De grootste evolutie zit momenteel in de post-shredder scheidingstechnieken. Onze recyclagecentra trachten door middel van nieuwe technologieën tegenmoet te komen aan de steeds hogere kwaliteitseisen vanuit de markt en willen het residu uit de shredder maximaal valoriseren.

Febelauto

Belgian Scrap Terminal (BST) installeerde dit jaar een gloed- nieuwe 'Dry Line' naast hun bestaande magnetische en flotatie scheidingslijn. In deze nieuwe 'Dry Line' zorgen ingenieuze afzuigsystemen en andere op AI-gebaseerde technologieën voor de minutieuze scheiding van allerlei materialen, zoals kabels, batterijen, stenen, non-ferro metalen, PCB's en rubbers.

Febelauto

Galloo investeerde in een nieuwe installatie van wel ruim 15 miljoen euro. Het project kreeg de naam 'Kant West' en is ontworpen in samenwerking met hun eigen R&D afdeling. Deze installatie zal, door een combinatie van diverse technologieën, aluminium met verschillende legeringen van elkaar kunnen onderscheiden. Het hele proces speelt zich af in fracties van seconden waarna, een meter verder op de lopende band, dat ene stukje metaal wordt weggeblazen met een gerichte luchtstoot.

Febelauto

De Groupe Comet werkt sinds 2015 samen met ingenieurs van de GeMMe-onderzoeksgroep van de ULiège en CITIUS Engineering, aan een nieuwe recyclage installatie: de 'MULTI- PICK'. Met deze gerobotiseerde tool kunnen verschillende metalen (aluminium, koper, messing, zink, enz.) automatisch herkend en gesorteerd worden aan zeer hoge snelheden (meer dan 1 deeltje per seconde). De 'MULTIPICK' werd in 2023 in de industriële demonstratiefase gebracht dankzij een gezamenlijke investering van de COMET-groep en Wallonië, met de steun van het EFRO-fonds (COOPILOT-programma).

Benieuwd naar onze acties rond batterijen?

Batterijen